Modyfikator abstract
Modyfikator abstract
występujący przy deklaracji klasie oznacza, że mamy do czynienia z definicją, która jest nie kompletna lub też powinna być za taką uważana. Tylko klasa tak oznaczona może zawierać metody, które nie posiadają implementacji. Dana klasa ma metody abstrakcyjne, jeżeli:
- w klasie jest umieszczona jakakolwiek metoda oznaczona jako
abstract
- jakakolwiek klasa nadrzędna posiada metody abstrakcyjne, które nie zostają implementowane
- klasa dziedziczy pośrednio lub bezpośrednio interfejs i nie ma implementuje wszystkich jego metod
Klasa abstrakcyjną jest używana w celu uogólnienia zbioru innych klas (zawiera pewne wspólne właściwości tych klas). Może także część tych właściwości definiować, pozwala natomiast zdefiniować interfejs dostępu do innych właściwości, których implementacja musi już nastąpić w którejś klasie potomnej.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 | abstract class Figura { private int kolor; public void setKolor(int kolor) { this.kolor = kolor; } public abstract void rysuj(); } class Kolo extends Figura { private int promien; @Override public void rysuj() { // implementacja rysowania, przy wykorzystaniu // zdefiniowanego wcześniej koloru } } class Program { public static void main(String[] args) { Kolo kolo = new Kolo(); Figura kwadrat = new Figura() { @Override public void rysuj() { // implementacja rysowania kwadratu } }; } } |
Nie można utworzyć obiektu przy wykorzystaniu klasy abstrakcyjnej, jeżeli nie zdefiniuje się wszystkich metod abstrakcyjnych.
Klasa powinna być oznaczona jako abstrakcyjna tylko wtedy, gdy zależy nam na tworzeniu klas potomnych w celu utworzenia pełnej implementacji.
Modyfikator final
Klasa może zostać zdefiniowana jako finalna przy użyciu modyfikatora final
. Użycie go przy deklaracji klasy oznacza, że nie można dziedziczyć po danej klasie, jej implementacja jest ostateczna i nie ma możliwości jej modyfikowania.
Przykładami takich klas są np. klasy systemowe: String
, Integer
czy Long
.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | final class Kwadrat { int szerokosc; int wysokosc; int kolor; public void rysuj() { } } |
Próba dziedziczenie po podanej klasie spowoduje wygenerowanie komunikatu błędu przez kompilator.
Modyfikatory abstract
oraz final
wzajemnie się wykluczają (nie można jednocześnie nakazać dziedziczenia oraz zabronić go).
Podsumowanie
Modyfikator | Użycie w klasie | Użycie w interfejsie | Użycie w typie enum |
abstract |
Klasa nie finalna może zostać oznaczona jako abstrakcyjna
Klasa która zawiera metody oznaczone jako Nie można utworzyć obiektu bezpośrednio z klasy abstrakcyjnej (chyba że od razu utworzymy implementację metod abstrakcyjnych) |
Dozwolone, ale niepotrzebne, z założenia interfejs jest abstrakcyjny. |
Zabronione. |
final |
Tylko klasa nie abstrakcyjna może zostać oznaczona jako ostateczna.
Klasa zawierająca metody oznaczone jako Klasa oznaczona jako |
Zabronione. | Zabronione. |
#1 by Zdunek on 2010/06/06 - 23:27
Artykuł prosty, w miarę przejrzysty, ale niektóre błędy rażą w oczy. Nie pisze się „nie potrzebne” lecz niepotrzebne. Tego typu rzeczy jest trochę więcej.
#2 by Łukasz Stelmach on 2010/06/08 - 13:39
Cieszę się, że artykuł się podobał. Postaram się przejrzeć go i poprawić błędy.
Pozdrawiam.